• Hier komen de dagen voor 2012, stay tuned!
Slideshow

0
Aantal unieke
bezoekers
Powered By Google Analytics

Raceverslag: 14/16/19-07-2011 Bochtgemist @Zandvoort

Geschreven door Douwe

Het verschlag van 2,25 dagen op Zandvoort ….

Wanneer je vrij rijden zat bent ga je ZAC rijden. Als je gaat rondkijken op internet en dan kom je er achter dat je een c licentie nodig hebt om een FAME licentie te kunnen aanvragen bij de KNMV. Zo gezegd zo gedaan….
Donderdag 14 Juli kon je via MSL voor €285,- je c licentie halen op Zandvoort. Je krijgt daarvoor: begeleiding in groep 3, je staat met alle marshalls in de pitbox, 1 marshall op 2 of 3 rijders, je wordt gefilmd en na elke sessie wordt besproken wat je kunt verbeteren en krijg je nog wat theorie les. Ook krijg je een gratis lunch en worden na afloop van de dag wat start oefeningen gedaan en remoefeningen.
Klinkt goed! Het weerbericht was 1 week van tevoren ook zeer positief voor donderdag, dus boeken maar! Eigenlijk wilde Yakko ook meedoen maar die %^&* ECU van de pats-pats CBR is naar de kleaute en niet zo 1,2,3 gemaakt. Dus ik ging alleen die kant op en Yakko zou even langsdroppen om te kijken of ik er wat van bakte. Helaas klopte het weerbericht helemaaaaal niet meer toen de dag in zicht kwam en was het de slechtste dag van het jaar met zware windstoten, onophoudelijke regen en hoosbuien en kans op onweer en hagel. Het is dus echt ZOMER!! Voor vrijdag was daarentegen wel prachtig weer voorspeld, dus ik probeerde vier dagen er voor nog te ruilen maar dat kon al niet meer en de dag ging gewoon door ondanks de voorspellingen. Mooi kut, want het weerbericht bleek dit keer echt te kloppen en daar ging ik dan:

Zandvoort am see

Zandvoort am see

Daar aangekomen na dubbel zoveel reistijd als normaal moest ik meteen sleutelen, regenbandjes erop die ik last minute had aangeschaft en een geimproviseerd regenpak gefixt…Maar ‘’helaas’’ was ik niet op tijd voor de 1e sessie en dus werd de 2e sessie mijn 1e sessie…Wat een weer!! Je waait op sommige stukken een meter opzij als je de bocht uitkomt en die regen is ook maar niks, de rempunten en bochtensnelheid lijken een beetje op die van groep 1 zegmaar…en ik kom er ook achter dat een regenpak met capuchon een no-go is! Ik sta na die sessie in de pitbox te druipen als de stoerste marshall van allemaal binnenkomt en zegt dat het gevaarlijk is vanwege de rukwinden en dat het beter stop gezet kan worden. Ik denk bij mezelf: mietje! Ik ben er nu en ik wil rijden ik ben toch al zeiknat maar helaas het wordt afgeblazen!

"we stoppen ermee voor vandaag"

Op dat moment komt Yakko aan, uiteraard heel blij omdat ie voor niks gekomen is ;) Maar hij kan me wel mooi helpen met de brommert opladen enzo! Waarvoor dank!

We mogen weer naar huis :(

We mogen weer naar huis :(

We kunnen onze dag inhalen op dinsdag wordt mede gedeeld, dan is er een dag vrij rijden maar ze kunnen het schema wel wat wijzigen zodat wij alsnog die licentie kunnen halen. Beetje sprintjes trekken en remoefeningen doen, het komt wel goed, zoo werd het iig gebracht…

Intussen is het vrijdagavond en belt Yakko dat morgen op Zandvoort wordt aangeboden voor €100,- via MSH, dus ik die kerel bellen en ja hoor ik kan rijden voor 1 eu per minuut! Goedkoper kan haast niet! :P Heb minder snel overgenomen en dat blijkt goed te kloppen als ik sommigen op een ronde zet… wel leerzaam om zoveel in te halen, maar als het zo makkelijk gaat toch ook weer niet.

Check die hellingshoek, wauwiewauwa :)

Check die hellingshoek, wauwiewauwa :)

Toen ben ik overgeplaatst naar groep snel en wilde ik achter die SRT dudes aan jagen, dus even wachten op de baan tot ze me voorbij gingen en aanhaken maar!
Ging een halve ronde prima, maar toen werd de roodgele vlag gezwaaid, ik dacht vanwege de spatjes regen, maar dan zie ik in de Audi S Chrisje en Lars en nog een kawa vlak voor m’n neus een schuiver maken! Oliespoor bleek de oorzaak te zijn…knap lullig als je daardoor valt!

In opperste concentratie richting die apex

In opperste concentratie richting die apex

Dus mijn aanhaak plannen vallen in duigen en ik ga deze sessie ook maar naar binnen omdat het weer ging regenen. De sessie erna is de laatste van de dag, maar na 1 ronde wederom regen en einde van de dag. Alles heel gehouden gelukkig, helaas geen verbetering van m’n PR; zat er een halve seconde boven.

Zondag werken, maandag werken en toen was het alweer dinsdag:
Dit keer is het prachtig weer en ik heb er zin an! De enige nog niet gecrashte SRT rijder Robbert staat naast me geparkeerd, gezellie dus!
Dit keer mochten we niet in een pitbox, beetje jammer want ik betaal een hoop geld voor zo’n dag en verwacht dan wel te krijgen wat me beloofd wordt, of het nou uitgesteld is of niet, het kost me een extra vrije dag en heen en weer rijden enz. later blijkt ook dat die lunch die inbegrepen zou zijn er ook niet is en omdat ik daar op gerekend had ben ik verplicht 2 tosti’s aan te schaffen van 3 eu het stuk… maar goed, genoeg gezeikt!

Pitbox ineens niet bij de prijs inbegrepen dit keer, btje jammer vond deze mamasita ook ;)

Pitbox ineens niet bij de prijs inbegrepen dit keer, btje jammer vond deze mamasita ook ;)

Er is in ieder geval wel begeleiding die filmt, dat kon de vorige keer niet vanwege het noodweer. Aan de hand van de filmbeelden wordt na de sessie besproken wat je goed en minder goed doet, dus hopelijk steek ik er vandaag wat van op!
Technische keuring: De CBR werd alweer afgekeurd op de voorremblokjes, omdat de zuigers heel hoog zijn lijkt het al snel dat de blokjes op zijn, maar dan zit er nog zat voering op…Uiteindelijk is het dan toch goed en ga ik in groep 3 meerijden met 3 c licentie klanten op 1 marshall.
Het gaat lekker, m’n bandje is omgedraaid dus ik kan rechts weer lekker op het gas en nu links een beetje rustiger aan doen…Het gas ging er lekker op toen de marshall seinde dat ik er langs mocht en ik zet een 2:06 nogwat op de klok terwijl ik aardig aan het inhalen ben en dus niet de ideale lijn kan rijden overal, maar toch een verbetering van een halve seconde van m’n PR.

Inhaalacties bij het leven

Inhaalacties bij het leven

Na de sessie wat tips gekregen van de marshall dus de volgende sessie dat maar eens proberen! De Hugenholzbocht moet je vanuit het midden insturen, de Vodafone bocht hoef je ook niet zo ver naar rechts in te sturen, als je maar genoeg naar binnen gaat zodat je vroeger op het gas kan bij het uitkomen. Verder waren mijn houding en aanremmen, insturen, apex en bochtensnelheid goed en gebruik van de baan ook. Het moest allemaal alleen wat bijgeslepen worden. Dat was wel goed om te horen natuurlijk, dat ik het niet eens zo slecht doe.

Alweer 1 geboekt, op naar de volgende wh00t

Alweer 1 geboekt, op naar de volgende wh00t

Ondertussen terug bij de auto blijkt Robbert zijn R1 in puin gereden te hebben en zichzelf in mindere mate ook. Ik had al een spoor gezien op de baan bij de Renault bocht en dat was van hem dus… de R1 werd teruggebracht en bleek aardig in puin te liggen en nog netaan te rollen. Opgeladen en even wat nagepraat met ramptoeristen e.d. waarvan ik in mijn zx6r tijd gewend was dat ze naar mij toe kwamen … dat was wel een aparte ervaring voor mij haha ;)

De volgende sessie ging het niet zo lekker, al na 1 rondje ga ik na me helemaal verremd te hebben vlak langs de organisatrice rechtdoor de grindbak in met een aardige vaart…beetje offroad skills laten zien en hem recht gehouden, maar sta wel bovenin de grindbak dus even een spoortje graven en weer de baan op sturen. Die sessie maar een beetje het gevoel zien terug te krijgen en toch weer wat rondjes 2:08 gereden. De volgende sessie onder de 2:06 moest geen probleem zijn!

Dat bleek al snel een probleem te worden want volgens de marshall is mijn achterband zo versleten dat ie niet meer in mijn buurt op de baan wil rijden en zelfs liever niet heeft dat ik überhaupt nog ga rijden met deze band. Maar ondertussen sta ik klaar voor de 1 na laatste sessie en heb ik geen geld en zin om voor 1 sessie nog te gaan sleutelen en investeren (de 600F zou a.s. zaterdag verkocht worden) daarbij had ik ook alweer aardige pijn aan m’n poten en was ik het niet eens met zijn mening over die band dus besloot ik dat ik er wel klaar mee was zo! Heb m’n zooi opgeladen en ben weg gegaan.

Nou maar hopen dat ik die licentie wel kan aanvragen, wat dat betreft: to be continued…

VN:F [1.9.1_1087]
Rating: 9.0/10 (1 vote cast)
Raceverslag: 14/16/19-07-2011 Bochtgemist @Zandvoort, 9.0 out of 10 based on 1 rating